MARROC: Notes


Marroc
Per viatjar a Marroc no hem de superar complicats tràmits de visats, ni vacunes especials que dificultin l’accés al país, només ens cal una mica de paciència en les duanes i sentit comú


Unes notes d’interès general
Atenció els nens que trobem per els camins no tenen por de res i es posen juts davant del cotxe, si trobem nens a peu o en bicicleta sempre hem d’a minorar la marxa i si la nostra intenció es donar-los alguna cosa posar als nens en fila, primer als mes petits i procurar repartir a tots per un igual, els mes llestos es posaran a la cua un altre vegada, es tenen que controlar .......... jo personalment desprès de anys baixant al Marroc penso que no es bo que els acostumen als regals, aquest tema el hem debatut àmpliament a diferents foros  i la majori hem arribat a la mateixa conclusió, amb aquest regals no solucionem res, tot al contrari aquets menors pensant que nosaltres som una mena de reis d’orient que tenim de tot i que a Europa nedem en abundància, s’acostumen als “cadeau”, i arriba un moment que exigeixen aquest “cadeau” i això pot portar a situacions desagradables, el meu consell es que si domen alguna cosa com roba, calçat, material escolar ............ ho entreguem tot a famílies nòmades i sempre a canvi d’alguna cosa encara que sigui una estona de conversa  
                
Fronteres i POLICIA:
Si el trajecte marítim es entre un port de la península i un port de Marroc, com es el nostre cas,  el visat d’entrada es tramita al mateix vaixell durant el trajecte, el document pel permís d’entrada del 4x4TT a Marroc, en el cas de Nador, es tramita al mateix port al desembarcar, normalment trobarem agents no oficials que per una quantitat ens prometen agilitzar els tràmits la veritat no serveixen de res, tindrem que omplir un imprès (original i dos copies paper auto copiant), es quedaran el original i ens tornaran les 2 copies, al sortir del país es quedaran l’altre copia i ens tornaran la copia blanca per nosaltres, aquesta copia la hem de guardar i portar-la sempre, es possible que en la demanin en un futur

El passaport han de tindre una vigència de sis mesos des de la sortida del país, i ens els marcaran amb un numerador amb 6 dígits

Als hotels ens facilitarem el full de control de la policia al lloc del nº de passaport tenim que posar aquets nombre de 6 dígits

Al passar els controls militar normalment ens demanant les dades personals i del cotxes de tot el grup, per facilitar els tràmits cada cotxe te que portar el full que us he facilitat de “ donnes personnelles portar varies copies

Emissora i GPS
Al port de Almeria desmuntarem les GPS, emissores i antenes, i les guardarem al interior del 4x4TT lo més dissimulades possibles, a la frontera no estan ben vistos aquest aparells, i els   tornarem a muntar passats uns quilometres, la policia del país no fa cap cas d’aquest aparells
Cal que estem comunicats durant tota la ruta per tan es molt aconsellable que els 4x4TT portin emissores compatibles entre elles tipus CB, les de “2 metres” son compatibles ambles amb les CB

Fotografia
Està totalment prohibit fotografia o filmar a les fronteres, edificis oficials a la policia o als militars en qualsevol lloc del país,  Es important posar a les càmeres digitals l'hora i data correctes

Idioma
El idioma oficial al Marroc és una variant àrab denominada “Culta”, encara que a nivell popular es parla l’àrab Marroquí i especialment diversos dialectes Berebers, el francès és la segona llengua oficial,  però també trobarem persones que parlen el Castellà.

Assistència Sanitària
Actualment no es necessita cap vacuna per viatjar a Marroc, les grans ciutats tenen hospitals, centres d’assistència primària, i metges privats, es recomanable contractar  abans de sortir de viatge una assegurança d’assistència en viatge que inclogui accident, malaltia i repatriació, també cal contractar, si no la tenim o no ens cobreix, una assegurança de repatriació del nostre cotxe.

Telèfon
Els terminals de telefonia mòbil es poden fer servir al Marroc, ja que els 3 operadors espanyols tenen acords amb els operadors del Marroc.
La cobertura es casi total al país, sobre tot a les grans ciutats, zones rurals amb petites ciutats, i a moltes zones de desert.
Per trucar des de la península a un telèfon Marroc cal marcar el 00 212 + el nombre del abonat
Per trucar des de el Marroc a la península a qualsevol telèfon cal marcar el 00 34 + el nombre del abonat  

Cartografia
És imprescindible el mapa Michelin 959 i la cartografia amb coordenades, aquesta és difícil d’aconseguir però la podem trobar en llibreries especialitzades, si portem GPS cal introduir els Waypoints, també podem fer servir la cartografia digital si el nostre GPS l’admet 

Estacions de servei i tallers mecànics
Els preus dels carburants són molt similars als preus de Catalunya, al sud del país podem tenir alguna dificultat per trobar carburant,  també hi han punts de servei que tenen el carburant amb bidons de 5 litres (+/-) i que sempre ens cobraran 5 litres, cal portar un filtre pel aquest carburant en el moment de carregar-lo al dipòsit del vehicle.

Guarda cotxes als hotels
La propina per aquest senyors ha de ser entre 5 i 10 Dh, si ens han rentat el cotxe la propina es de 20Dh, pensem que la majoria de vegades es el seu sou i es la persona que ens cuidarà el cotxe durant la nit si l’hotel no te pàrking tancat    

Conducció per Autopistes i carreteres

Les autopistes i carreteres principals en general son acceptables, les carreteres secundaries o/i locals son mol estretes, formades per una zona central asfaltada que només i cap un cotxe, i unes voreres a cada costat sense asfaltar, quan ens trobem amb un altre cotxe de cara la millor solució es baixar a la vorera, els conductors marroquins aguanten fins al últim moment sobre l’asfalt i sol baixen si l’altre cotxe es mes gran, recordeu que els camions, autobusos i furgonetes grans pràcticament mai s’aparten (mol de compta amb ells), cal fer atenció amb les pedres que salten al creuar un altre vehicle
Conduir de nit és mol perillós, podem trobar: animals lliures com dromedaris, rucs ....., carros no senyalitzats, motos circulant sense llum, persones caminant tranquil·lament en llocs i hores inusuals

Conducció per pistes i altres zones no asfaltades

La precaució i el seny han d’estar presents en tot moment, les pistes de muntanya són molt similars a les que podem trobar a les excursions que fem per les nostres muntanyes, podem trobar trànsit amb vehicles de tota mena ”ases, dromedaris, bicicletes, petites motocicletes de 50 cc, furgonetes molt velles i camions, aquests darrers, normalment vermells, són com una mena de camió-bus, i altres camions de gran tonatge segons les zones”.   
En les zones obertes i desèrtiques ens trobarem generalment amb roderes que van en totes direccions, per tant cal tenir molt clar quin és el nostre destí, i no deixar-nos portar per les roderes marcades al terreny.
Les Hamadas “zones planes generalment de pedra” ens invitaran a trepitjar l’accelerador a fons, puja la velocitat i puja l’adrenalina però molta atenció perquè ens podem trobar amb trampes mortals: forats, irregularitats del terreny fetes per l’aigua de pluja, una pedra més gran del compte, etc., i no ens podem permetre el luxe de trencar el cotxe per una badada.          
Per arreu ens trobarem persones de totes les edats, es bo parar i petar la xerrada una estona, i perquè no, compartir un té, ells tenen tot el temps del mon i nosaltres hauríem d’intentar tenir-lo també.

Les dunes i sorra
Per circular per les pistes amb molta sorra o en llocs on les rodes s’enfonsen, cal baixar la pressió dels neumàtics, circular amb tracció a les 4 rodes i alts de voltes
Per circular per les dunes, la pressió dels neumàtics ha de estar a 1Kl/cm2 aproximadament ( i de vegades cal baixar la pressió fins a 800g/cm2),  intentar (sempre que es pugi)passar les dunes per la part mes baixa. Les pujades i baixades sempre de FRONT i no circular lateralment “perill de bolcar”   
Al pujar a una duna accelerar fins que el morro del cotxe passi la cresta, tallar el gas per no sortir volant però deixant el cotxe preparat per baixar, mirar per on pujarem la següent duna, i donar gas per agafar inèrcia i encarar la següent duna, i eixís fins al final de les dunes
Si el cotxe s’atura per manca de tracció, “NO INSISTIR AMB EL GAS” només aconseguirem que s’enfonsi mes, posar la marxa enrere i provar si surt per les nostres roderes. Si no es mou a la primera, parar, treure les planxes i les pales ........... i a treballar
Per parar a les dunes, “NO FRENAR BRUSCAMENT”, tallar el gas i trepitjar el pedal de l’embragatge i el cotxe es pararà, si encara es mou freneu amb molta cura, procureu parar el cotxe encarat a la pendent sempre que sigui possible o en un pla, mai en pujada

Tot i seguint aquests consells
tothom encalla a la sorra en algun moment
Aquestes notes son un recull de converses entre amics
i també de experiències pròpies